Vad kännetecknar en bra konsult?
Hur blir man en bra konsult och vad kännetecknar en riktigt bra konsult?
Att kompetensen behöver finnas där är given – du ska helst ha jobbat med yrket x antal år för att förstå hela flödet och ha bra koll på grundläggande lagar, regler och förstå vilka olikheter som kan finnas i hanteringen för olika bolag. – Men att man ska kunna precis allt är en vanlig missuppfattning av personer som inte gått in i konsultvärlden än! Ingen kan precis allt. Dock så har konsulter ofta en gemensam förmåga att kunna applicera sina tidigare erfarenheter och kunskaper kombinerat med en vilja att snabbt lära sig de delar som man inte redan kan eller som är företagsspecifika för just det företaget man är på uppdrag hos då.
Nedan listar vi på BeOn de egenskaper som vi tycker kännetecknar en riktigt bra konsult:
- Kompetens
- Rätt inställning/Kunna ta för sig – en vilja att lära sig så mycket som möjligt
- Positiv attityd
- Förmåga att skapa förtroende
- Intresserad och nyfiken
- Självständig/Självgående
- Tillförlitlig – företaget ska känna av att vi respekterar tystnadsplikten vi har i arbetet – vi berättar inte om kundrelaterade angelägenheter för andra utanför bolaget (så som system, problem, utmaningar, företagshemligheter osv)
- Flexibel
- Kunna avlasta och underlätta för kunden – vara en tillgång för företaget medan vi är där!
- Lyhörd – förmåga att ta in ny information och förändringar
- Kunna kommunicera väl
- Våga ifrågasätta
- Problemlösningsförmåga – se varje problem som en utmaning
- Förändringsbenägenhet – vilja att lära sig nya saker och att hela tiden utvecklas
- Förmåga att kunna effektivisera arbetet – jobba mot att göra sig själv ersättlig då vi är där för att göra kunden självständig i det långa loppet
- Våga vara ny på arbetsplatsen
- Vara proaktiv och ge förslag som kan bidra positivt i arbetet
- Hög servicenivå till kunder
- Kunna kavla upp ärmarna och få jobbet gjort!